STRES

Wyraź stanowczy brak zgody na STRES

Nasz niezwykle intensywny tryb życia stwarza pozory tego, że stres jest nieunikniony. W rzeczywistości nie powinien on być jednak wpisany na stałe w naszą codzienną egzystencję. Jeśli ciągle pędzisz, rwiesz włosy z głowy, bo nie dajesz już sobie rady z obowiązkami i oczekiwaniami innych to wyraźny sygnał, że w Twoim życiu dzieje się w nim coś niedobrego. Być może jesteś już blisko popadnięcia w jeden z poniższych syndromów stresu?

Napięcie emocjonalne

Objawia się niepokojem, nerwowością i trudnością w znalezieniu wytchnienia. Inne objawy napięcia emocjonalnego to brak energii do działania, ciągle poczucie zmęczenia (nawet bez wyraźnej przyczyny) i zwiększona drażliwość w relacjach z innymi ludźmi. Co zrobić gdy zauważymy u siebie te niepokojące symptomy? Istnieje kilka prostych sposobów na przywrócenie energii. Wystarczy, że będziesz je regularnie praktykować.

1. Zadbaj o odpoczynek – wysypiaj się, daj sobie czas relaks i po prostu powiedz sobie czasem „stop” . Wygospodaruj sobie chociaż 15 min dziennie na odpoczynek. Zapewni Ci to energię potrzebną do prawidłowego funkcjonowania.

2. Dobra postawa –Zdecydowanie zbyt często bagatelizujemy ten aspekt. Tymczasem sposób, w jaki traktujemy nasze ciało ma niesamowity wpływ na odczuwanie napięcia emocjonalnego. Zwracaj uwagę na to jak stoisz i w jakiej pozycji siedzisz za biurkiem. Jeśli odpowiednio się skoncentrujesz z pewnością wyczujesz punkty napięcia i usztywnienia. W razie problemów spróbuj świadomie je rozluźnić przez pogłębiający się oddech, masaże lub wybrane formy aktywności fizycznej, takie jak joga czy pilates. Regularne dbanie o pozbywanie się napięć będzie je minimalizować, dzięki czemu wreszcie komfortowo poczujesz się we własnej skórze.

3. Dobra energia – postaraj się otaczać ludźmi, którzy zawsze chętnie Cię wspierają i przekazują Ci pozytywną energię. To właśnie ona zwalcza rożnego rodzaju stresory, więc już dziś zweryfikuj grono osób, którymi się otaczasz! Pamiętaj – „ z kim przestajesz takim się stajesz” .

Stres zewnętrzny

Przejawia się w poczuciu niesprawiedliwej oceny ( praca, dom), frustracji oraz odczuwania niepokoju przez bycie wykorzystywanym przez innych. Jak temu zaradzić?

1. Staraj się koncentrować na sytuacjach, których aktualnie doświadczasz. Nie próbuj kontrolować zdarzeń, jakie miały miejsce w przeszłości. Nie wybiegaj też w przyszłość i nie zamartwiaj się tym, co dopiero ma się wydarzyć.

2. Przejmij kontrolę nad własnym życiem – Tylko do Ciebie zależy bieg kolejnych wydarzeń!

3. Skup się na własnej perspektywie – nie żyj dla innych. Postępuj zgodnie z własnym ja”. Tylko takie zachowanie zapewni Ci niezastąpiony, wewnętrzny spokój.

4. Przestań zadowalać innych – każdy ma prawo powiedzieć czasem STOP. Od dziś to Ty jesteś najważniejszy. Ile można stawiać się na końcu łańcuszka. Czas wreszcie zrobić coś dla siebie.

Stres intrapsychiczny

Jest to najbardziej niekorzystna dla jednostki forma napięcia. Przejawia się w obniżonym poczuciu sensu życia, trudności realizacji zadań, utraty czegoś. U takich osób często występuje lęk przed myśleniem o przyszłości i koncentracja na doświadczeniach, które kiedyś miały miejsce. Jak sobie z tym poradzić?

1. Bądź kimś ważnym dla samego siebie. Mów sobie dobre rzeczy i wynagradzaj się za każdy drobny sukces. Swoim Klientom zalecam zakupienie notatnika i wpisywanie do niego rzeczy, z których jesteśmy dumni. Zacznij od drobnostek. Gdy po pewnym czasie wrócisz do tych zapisków Twoja samoocena momentalnie się umocni.

2. Staraj się jak najwięcej przebywać z ludźmi, którzy są dla Ciebie dobrzy i sam lubisz ich towarzystwo. Bądź ostrożny przy zawieraniu znajomości. Ludzie potrafią być toksyczni. Nie warto tracić swojej energii na przebywanie w gronie ponuraków, krytyków i zgorzknialców.

Pozwól, że teraz przedstawię Ci najważniejszą myśl, od której sama zaczęłam zmianę swojego nastawienia do życia :

OBIEKTYWNA SYTUACJA KTÓRA RODZI STRES TO TAKA GDZIE WYSTĘPUJE ZAGROŻENIE ŻYCIA I ZDROWIA. TYLKO WTEDY JEST ON UZASADNIONY. RESZTA ZDARZEŃ TO NASZA INTERPRETACJA DANEGO BODŹCA LUB SYTUACJI NAD KTÓRĄ MAMY KONTROLĘ. POMIĘDZY BODŹCEM A REAKCJĄ MAMY PRZESTRZEŃ I TO TYLKO OD CIEBIE ZALEŻY JAK JĄ WYKORZYSTASZ I W JAKI STAN SIĘ WPĘDZISZ.

Przestań więc się zamartwiać niezrealizowanymi planami, czymś co nie istnieje lub tym, co dopiero może się zdarzyć. Zycie toczy się tu i teraz!

Jeśli po lekturze tego artykule ciągle jest Ci trudno zmienić swoje nastawienie przyjdź do mnie na coaching! Razem postaramy się zaradzić Twoim problemom. Być może rozmowa ze mną nauczy Cię wykorzystywać swoje mocne strony i radzić sobie ze stresorami, które tylko pozornie tarasują Ci drogę do szczęścia.

Write a comment