Gluten 2

DLACZEGO WARTO WYKLUCZYĆ GLUTEN ZE SWOJEJ DIETY?

Zaintrygowały Cię coraz to nowsze informacje o zaskakujących skutkach diety bezglutenowej. Zagłębiasz się w opinie dietetyków i osób które faktycznie postanowiły odstawić pszenicę. W końcu zadajesz sobie pytanie: nie jestem chora na celiakię, nie mam alergii na gluten, czy warto zatem wyeliminować ten produkt z mojej diety? W dziesięciu poniższych punktach udowodnię Ci, że odpowiedz na to pytanie brzmi „tak”.

1. Znaczna utrata wagi w ciągu kilku pierwszych miesięcy diety

Podstawowym celem diety bezglutenowej jest zmiana nawyków żywieniowych, nie utrata wagi. Odstawienie znacznej części produktów zbożowych prowadzi jednak do spadku masy ciała, zwłaszcza w początkowej fazie stosowania diety. Najszybciej gubi się kilogramy zgromadzone na brzuchu.

2. Złagodzenie zespołu metabolicznego i cukrzycy typu 2

Cukrzyca jest dziś uważana jest za chorobę cywilizacyjną XXI wieku. Udowodniono, że chorujemy na nią kilkakrotnie częściej niż nasi pradziadkowie. Główną przyczyną tego niepokojącego zjawiska jest niezdrowy, pozbawiony aktywności fizycznej styl życia. Choć ciągle nie znamy recepty na całkowite wyleczenie cukrzycy możemy łagodzić jej objawy np. poprzez wyeliminowanie z diety glutenu.

3. Ustąpienie schorzeń jelitowych i celiakii

Dzieciństwo masz już za sobą i wydaje Ci się, że celiakia Cię nie dotyczy? Nie bądź taką optymistką. Celiakia nie musi być wykryta we wczesnym dzieciństwie. Dziś najczęściej chorują na nią ludzie powyżej 30 roku życia. Bez obaw. Mam też i dobrą wiadomość. Dieta bezglutenowa nie tylko niweluje wszelkie objawy cielaki, ale jest też w stanie całkowicie ją wyleczyć.

4. Obniżenie poziomu cholesterolu ogólnego i LDL

Dieta bezglutenowa polecana jest też osobom skarżącym się na zbyt wysoki poziom cholesterolu. Rezygnując z glutenu zapewniamy organizmowi błonnik ze zdrowszych niż pszenica źródeł (np. jabłka) i nie narażamy go na szkodliwe dla układu pokarmowego zawarte w glutenie substancje.

5. Dieta bezglutenowa poprawa gęstość kości

Wbrew temu, co zwykło się sądzić zbyt duża ilość białka szkodzi kościom. Jeśli cierpisz na osteoporozę, lub po prosto wolałabyś jej uniknąć zastanów się nad zmianami w swojej diecie. Wyeliminowanie glutenu z jadłospisu na pewno przysłuży się twoim kościom.

6. Zmniejszenie dolegliwości skórnych

Na pryszcze i zaskórniki skórą skarżą się nie tylko nastolatki. Coraz większa ilość kosmetyków skierowanych do ludzi, którzy przeszli już okres dojrzewania świadczy o tym, że problem dotyczy znacznie większej grupy osób. Zamiast wydawać fortunę na drogie kremy i toniki warto zastanowić się nad przyczynami tych dolegliwości. Bardzo często okazuje się, że szpecące zmiany skórne wywołuje nieodpowiednia dieta. Odstawienie glutenu może pomóc Ci uporać się z tym problemem.

7. Zmniejszenie stanów zapalnych i bólów gośćcowych.

Zawarta w glutenie aglutynina wywołuje stany zapalne stawów. Oczywiste jest więc to, że odstawienie pszenicy przyniesie długo wyczekiwaną ulgę. Nie bez znaczenia jest też wspominana na początku utrata wagi. Zrzucenie kilku kilogramów może okazać się zbawienne dla twoich stawów.

Co jeśli nie mam nadwagi i nie cierpię na żadną z tych dolegliwości? Wychodzę z założenia, że o zdrowie trzeba dbać zawsze. Skoro gluten jest szkodliwym i niepotrzebnym organizmowi białkiem warto zastanowić się nad wykluczeniem go z diety. Popularność diety bezglutenowej nie jest efektem doskonałego marketingu. Lepszy stan zdrowia przekłada się na komfort psychiczny i samopoczucie. To dlatego jej zwolennicy mówią o niej z takim entuzjazmem. Łatwiej jest nam się skupić, mamy lepszy humor i przede wszystkim stale zwracamy uwagę na to, co jemy.

Czym zastąpić gluten?

Dla wszystkich tych, którym wydaje się, że dieta bezglutenowa jest nudna i monotonna przygotowałam przykładowy dzienny jadłospis, w którym nie ma ani jednego produktu zawierającego gluten, jak i jego szkodliwych zamienników. Przykładowe menu bezglutenowe:

Śniadanie:
Owsianka jaglana lub ryżowa na bazie mleka kokosowego albo migdałowego z dodatkiem dowolnych owoców ( jabłka, maliny, granat, mango). Całość warto uzupełnić o bogate w magnez orzechy włoskie, migdały lub nasiona orzecznicy (orzechy brazylijskie).

Drugie śniadanie
Omlet z suszonymi pomidorami, cukinią, szalotką, szpinakiem, fetą i łososiem lub chorizo.

Obiad:
Pieczona papryka nadziewana warzywami, kaszą gryczaną niepaloną (można wykorzystać też kaszkę Quinna) i mięsem mielonym z indyka.

Podwieczorek:
dowolny owoc np. mango lub połówka melona

Kolacja:
Sałatka z tuńczykiem i awokado.

Widzicie tu gdzieś miejsce na nudę? Dla mnie to niezawodna recepta na pyszny i pełen wrażeń dzień.

Write a comment